Pääsivu Lapin kämpät Lemmenjoki Ravadasjärvi

Edellinen

Seuraava

Autiotupa

Lemmenjoessa olevan suvannon pohjoisrannalla noin 700m Ravadasjoen suusta koilliseen.

Kohteen kunto:

3458440

Huom:

LISÄKUVIA

Vilkkaalla paikalla oleva metsähallituksen huoltama iso kaksiosainen hirsitupa vuodelta 1971. Tuvan mitoitus on Metsähallituksen mukaan 17 henkeä. Molemmat puolet on autiotupina. Tuvan varustuksiin kuuluu molemmilla puolilla kaasuliesi, kamiina, pöytä ja laverit. Itäpään laveri on vielä perinteisesti koko peräseinän mittainen ja 2-kerroksinen. Tupa on normaalisti hyvinkin täynnä johtuen vuoroveneen pysähtymisestä tuvan laiturissa aamulla ja illalla, sekä merkittyjen reittien kohtaamisesta täällä. Tästä alkaa ja tähän loppu moni vaellus. Tuvan takana on puuvaja, ekopiste ja 2-osinen wc. Rannassa on vuorovenelaiturin lisäksi toinen laituri. Teltoille löytyy ympäristöstä hyvin tilaa ja tulipaikkoja sekä pöytiä on useampia. Kaikki mahtuu ellei hetkittäinen vilinä häiritse. Erittäin kaunis paikka ja tupakin yllättävän siisti. Ympäristö on toki kulunut.
Noin 700m lounaaseen on komea Ravadasköngäs.

Päiväkirjamerkintöjä:

2.9.1989 "...Jäimme kyydistä Ravadasjärven autiotuvalla kahden "Turkulaisen" kanssa. Tuvalla oli myös joukko Rovaniemen metsäopiston opiskelijoita + heidän Englantilainen Englannin opettaja. Illalla käytiin katsomassa Ravadaskönkään kauniita ja mahtavia kuohuja. Jyly kuului 1km päähän tuvalle. Istuttiin iltanuotiolla ja väsy painoi. Illalla alkoi sataan. Märkiä ihmisiä valui tuvalle kaksi kappaletta lähempänä puolta yötä.
3.9. "Vaeltajat heräsivät kauniiseen, pilvettömään syysaamuun. Aamupuuro keitettiin, vaikka värkkejä jouduttiinkin etsimään lukuisista rintataskuista. Miian haarukkaa ja lusikkaa ei löydetty lainkaan, mutta Lastun muovilusikka löytyi tuvan seinänvierustalta. Astioita pestäessä Lemmenjoen kirkkaassa vedessä, löytyi jo ekat "kultahiput". Rinkat selässä lähdettiin kohti Kultasatamaa..."
7.9. "...Sieltä jatkettiin merkittyä polkua Ravadasjärven autiotuvalle. Reitti oli tehnyt ympyrän. Toisessa tuvassa oli väkeä vaikka huru, toisen (sama kuin alussa) otimme me omaksemme. Seuraan liittyi tuttu. Rissalan mies oli vaeltanut vaatimattomat 30km sinä päivänä, puhui niin rauhallisesti, kullankaivajista ja vanhoista hyvistä ajoista. Mies on kokenut lapinkävijä, vaatimaton, kuin tähän luontoon sulautunut.
Poikkeuksellisesti paistettiin pöpperöt tuvassa, tuli vähän sikanaudan käryä ja kuuma. Upon kamina on tehokas lämmittäjä. Ovi oli pakko pitää raollaan. Käytiin nukkumaan ja saatiin kuulla, että toisessa tuvassa asui levoton elefanttilauma. Eivät olleet Siikaslaisia, sillä he saivat todella oven perässään kiinni.
8.9. "Aamulla saimme kuulla huhuja, että päivän ainoa vuorovene olisi jo Kultasatamasta lähtiessään niin täynnä ettei välistä otettaisi paikkaa varaamattomia kyytiin. Rantaan saapui kuitenkin vene jossa istunut Brasilialainen oli pukeutunut metallihohtoiseen haalariin. Oli kaveri matkailunedistämiskeskuksen vieraana. Liftattiin tähän "diplomaattikyytiin" ja päästiinkin siten hyvissä ajoin Jomppasen rantaan..."

12.8.1997 "...Kyllä köngäs on upea ja poltin siihen filmiä entiseen malliin. Ravadaskönkään tuvalla ei ollut tullessani ketään mutta kylmä oli ja tuuli. Vetäydyin sisälle sipulikeiton valmistukseen. Viereiseen huoneeseen tuli "hellou" ulkolaisia, 2 tyttöä ja jonkin ajan päästä tälle puolelle pariskunta joka oli kävellyt Njurgalahdesta. Iltaveneellä ja jalkaisin saapui porukkaa vielä lisää. Saksalais-Ranskalainen miehitys meni toiselle puolen ja Suomalais-Tsekkiläinen meidän puolelle. Väkeä riitti vielä telttoihin tuvan ulkopuolelle. Ilta oli tihkusateinen mutta meni joutuisasti ja mukavasti kuten tuvassa yleensä. Naapurituvan mekkala jatkui hivenen pidempään ja meidän tuvan kalastajat tulivat verkoilta vielä sen jälkeen. Minä vissiin nukahdin viimeisenä. Päivän kävely 8km.
13.8. Keskiviikko 13. vaelluspäivä. "Tupa heräsi ennen seitsemää ja siinä sitä sitten kukin tahollaan hoiti askareensa. Kalastajat jäivät vielä tarjoilemaan tsekkitytöille kalakeittoa kun muut lähdimme n. klo 8 liikkeelle..."